iOstrowWlkp.pl reklamy
Z powiatu

Obwodnica Czekanowa. Czy mieszkańcy wyjdą w proteście na ulicę?

2021-02-26 13:02:00
Zdjęcie: Styczniowe spotkanie online Zespołu Opiniowania Projektów Inwestycyjnych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma w planach wybudowanie obwodnicy Czekanowa (w kierunku Kalisza i dalej na Konin) i zaproponowała dwa warianty realizacji inwestycji - ten „po śladzie“ istniejącej drogi krajowej nr 25 oraz poprowadzenie jej po stronie północnej miejscowości. Na które nie ma zgody zarówno ze strony samorządu, jak i mieszkańców wsi.

- Z dwóch zaproponowanych wariantów przez GDDKiA, przebudowa drogi po starym śladzie jest dla nas nie do przyjęcia. To rozwiązanie niesie za sobą liczne wyburzenia, bo prawie 20 domów, wprowadza drogi serwisowe do centrum miejscowości, gęsto zabudowanej, wykorzystuje się drogi gminne wewnętrzne. Takie rozwiązanie spowoduje duży hałas, według projektu drogi przebiegają w pobliżu szkół, nowo budowanych osiedli. Poza tym ten wariant komplikuje komunikację miejską. Nie komunikuje drogi powiatowej z drogą krajową 25, tutaj byłby kłopot dla mieszkańców Lewkowa, Karsek i Kołątajewa, dlatego ten wariant z tych dwóch zaproponowanych jest dla nas najgorszym rozwiązaniem – tłumaczy zastępca wójta gminy Ostrów Wielkopolski, Antoni Hadryś.

 

Nieco korzystniejszy jest wariant "północny", który ma zapewnić m.in. dobrą komunikację i wyburzenie tylko czterech domów. Takie rozwiązanie nie zakłóca również pracy firm zlokalizowanych w Czekanowie. Przedsiębiorstwom nie grozi wyburzenie, pozostaną i będą miały możliwość dalszego rozwoju. Natomiast zarówno społeczność Czekanowa, jak i samorządowcy, optują za poprowadzeniem obwodnicy od strony południowej wsi, która ich zdaniem najmniej ingeruje w jej istniejącą zabudowę. Ten wariant został jednak w styczniu ostatecznie odrzucony przez GDDKiA z powodów technicznych, co tylko wywołało zgrzyt zębów ze strony samorządowców.

 

- Wyrażamy niezadowolenie i rozczarowanie z powodu ostatecznego wyłączenia z dalszych prac projektowych wariantu południowego, który uważamy za najlepszy. Apelujemy o odrzucenie wariantu po śladzie istniejącej DK25, bo jest on w naszej ocenie wariantem najgorszym, jednocześnie nie wskazujemy  poparcia dla budowy dla wariantu północnego – mówił podczas ostatniej sesji  Piotr Śniegowski, przewodniczący rady gminy Ostrów Wielkopolski.

 

Ponadto GDDKiA poinformowała, że do końca czerwca zostanie ostatecznie wybrany wariant przebiegu drogi i tylko on będzie rozpatrywany i objęty projektem budowlanym.

 

Mieszkańcy Czekanowa broni jednak nie składają i zamierzają walczyć o wybudowanie obwodnicy od strony południowej. W połowie lutego, w miejscowej świetlicy wiejskiej odbyło się spotkanie, podczas którego ponad 220 na 271 obecnych osób, opowiedziało się za aktywnym udziałem w proteście przeciwko budowie drogi wariantem północnym i po starym śladzie oraz całkowitym wyprowadzeniem budowy obwodnicy poza obszar istniejącej zabudowy.

 

- Zarówno jeden jak i drugi wariant, który proponuje GDDKiA są dla nas bardzo złym rozwiązaniem. Patrząc na ulice Szkolną i Krańcową - te dwie ulice przy wariancie północnym będą po obu stronach otoczone drogą. Ruch bowiem będzie odbywał się zarówno starym śladem jak i nową obwodnicą, bardzo to spotęguje hałas w tej części miejscowości. Przy wariancie po starym śladzie wyburzonych zostanie wiele domów, brak  komunikacji miejskiej, drogi techniczne są rozrysowane po istniejących drogach wewnętrznych i  gminnych – mówi sołtys Czekanowa, Marek Jagodziński.

 

Z kolei radni Rady Gminy większością głosów wystosowali apel do GDDKiA o odrzucanie w planach rozbudowy drogi krajowej nr 25 wariantu po śladzie istniejącej DK25. Za przyjęciem apelu głosowało dziewięciu radnych, dwóch wstrzymało się od głosu (E. Kubiak, R. Ryfa) i dwóch było przeciwko (I. Banach, M. Orzechowska).

 

- Decyzje i prace nabierają tempa, dlatego wyrażenie stanowiska Rady Gminy Ostrów Wielkopolski jest zasadne. Wyrażamy niezadowolenie i rozczarowanie z powodu ostatecznego wyłączenia z dalszych prac projektowych wariantu południowego, który uważamy za najlepszy. Apelujemy o odrzucenie wariantu po śladzie istniejącej DK25, bo jest on w naszej ocenie wariantem najgorszym, jednocześnie nie wskazujemy poparcia dla budowy dla wariantu północnego (…) musimy w tej chwili zrobić wszystko by wariant po starym śladzie zablokować – zwracał uwagę szef rady gminy.



Czytaj również

ALFALINE HURTOWNIA ELEKTRYCZNA OSTRÓW WLKP.
POLUB NAS NA FACEBOOK