Biznesplan to pisemne streszczenie tego, jak ma wyglądać działalność gospodarcza, która zostanie otwarta. Zawiera ona cele, oferowane produkty lub usługi. Spisywana jest także szczegółowa realizacja i planowany budżet. By nie zagubić się w całokształcie, trzeba wiedzieć jak odpowiednio go napisać.
Najczęściej taki dokument jest tworzony na etapie rozpoczęcia lub szczegółowego planowania utworzenia firmy. Należy rozpocząć od streszczenia przedsięwzięcia. Powinien objętościowo zmieścić się do czterech stron. Tutaj należy zawrzeć nazwę firmy i dane właścicieli, cel, koncepcję rozwoju firmy, opis oferowanych produktów lub usług. Wspomnieć też trzeba o wszelkich zyskach oraz rozplanować budżet. Musi też być wzmianka o zatrudnieniu pracowników oraz wszelkich planach współpracy, a także źródłach finansowania jakie się posiada. Następnie należy opisać produkt lub oferowaną usługę. Zawrzeć tu cenę, dystrybucję, opis partnerów, formy płatność. Zalety i co wyróżnia produkt na wśród konkurencji itp.
Kolejny punkt to charakterystyka przedsiębiorstwa. Najlepiej opisać firmę szczegółowo z uwzględnieniem właścicieli – ich wykształcenia, doświadczenia. Ważny jest też opis lokalizacji firmy oraz jej misja i cel, jaki chce się zrealizować oraz wizja działalności w przyszłości.
Opis planowanego zatrudnienia jest kolejnym ważnym krokiem w opisie biznesplanu - liczba pracowników i kadry zarządzającej, warto wspomnieć o doświadczeniu. Również można podać osoby współpracujące z firmą jak np. biuro księgowości czy kancelaria prawnicza. Nie można pominąć też opisu działań marketingowych, czyli reklamy i promocji oraz szczegółowego planu finansowego, w tym zyski i straty.
Na sam koniec wystarczy krótkie podsumowanie z uwzględnieniem rozpoczęcia i zakończenia prac utworzenia działalności.
Poprzednia
Następna